Correction





télécharger 110.59 Kb.
titreCorrection
date de publication13.06.2017
taille110.59 Kb.
typeDocumentos
l.20-bal.com > documents > Documentos
ÉTUDIER SHAKESPEARE EN INTERDISCIPLINARITÉ
« Roméo et Juliette » en français et en anglais

en classe de Baccalauréat Professionnel

Il s’agit d’aborder l’étude de la pièce de Shakespeare dans les deux langues, l’objectif final est une sortie au théâtre pour assister à une représentation en version anglaise.
En français
L’étude est inscrite dans une séquence « Langages et communication », à dominante « Étude de la langue », axée sur les problèmes de communication. Le théâtre est le symbole de la communication parfaite et, en opposition, l’amour peut être exemple d’incommunicabilité (pour qu’il y ait amour, il faut qu’il y ait communication).
La séquence est construite en deux grandes parties ; cette étude constitue la seconde partie et se compose de cinq séances.
1 - Un questionnaire de préparation est distribué aux élèves. L’ouvrage à lire est la publication « Librio n° 9 ».


ROMÉO ET JULIETTE (W. SHAKESPEARE 1564-1616)


    1. Citez trois auteurs français contemporains de Shakespeare.

    2. Quelles informations les didascalies initiales et la scène d’exposition (= scène 1) nous donnent-elles ?

      1. sur le genre de la pièce

      2. sur les personnages

      3. pour nous permettre de comprendre l’action qui va se dérouler




    1. Établissez la fiche signalétique des deux personnages principaux.

    2. Quels sont les thèmes essentiels ? Justifiez vos réponses.


2 – Séance n° 1 : A la découverte de la pièce
La première séance exploite le questionnaire pour :

  • replacer Shakespeare dans le 16ème siècle français

  • étudier les didascalies initiales et la scène d’exposition


3 – Séance n° 2 : Les héros


  • Établir la fiche signalétique de Roméo et Juliette


4 – Séance n° 3 : Les thèmes essentiels


  • Dégager les thèmes essentiels

CORRECTION


1) Shakespeare 1564-1616 - 16ème siècle

  • Rabelais (Gargantua, Pantagruel)

  • Poètes : Dubellay, Ronsard

  • Philosophe : Montaigne


2) Didascalies initiales : la liste des personnages (le Prince, les deux clans, les moines, l’apothicaire, les musiciens, les gardes, les citoyens de Vérone) ; les lieux (Vérone, Mantoue)

  • Le Prologue (définir son rôle ; référence à la tragédie antique) ; présentation des circonstances, haine entre deux familles, amour impossible entre deux jeunes gens. Mettre en évidence la double énonciation (« vous » : le Prologue s’adresse au spectateur). Situer le genre : tragédie ou plutôt drame romantique (adapté au goût du public, pas exactement la préoccupation des rois)

  • La scène 1 : ¤ début de la scène : ambiance de la ville

    • noms des clans rivaux : Montague / Capulet

    • au cours du dialogue : noms de quelques personnages

    • discours du prince (tirade) : résumé de la situation, situation des familles et du lieu (Vérone)

    • annonce de l’entrée de Roméo en scène (sa douleur d’être ignoré de celle qu’il aime) ; recommandations de Benvolio (ouvrir les yeux et regarder d’autres femmes)


Rôle de la scène : présenter les lieux, les personnages et donner les informations nécessaires à la compréhension de la pièce. Cette scène d’exposition est incomplète car Juliette n’apparaît qu’à la scène 3.
3) Roméo Montague : Jeune adolescent, fils unique, bien élevé / jeune homme solitaire et sensible / rejeté par son amour, aura vite oubliée dans les bras de Juliette (volage mais vertueux) / a la prémonition de sa mort prématurée / éprouve une passion sans limites qui va le conduire à la mort.

  • Juliette Capulet : jeune adolescente de 14 ans /d’une grande beauté /promise à Pâris / refuse cette union / même passion sans limites qui la conduit à la mort.

  • Réunis et fidèles dans la mort.


4) Thèmes essentiels :


  • L’amour : à partir d’un coup de foudre / amour impossible et total / corps et âmes sont emmêlés (3 jours et 3 nuits) / amour qui les entraîne inexorablement vers le martyre et la mort / sacrifice de deux innocents (14/15 ans) / fatalité.

  • La haine : si ancienne que personne n’en connaît plus la cause / se nourrit elle-même (mortifère) et se manifeste en permanence / chaque rencontre donne lieu à un affrontement sanglant / enjeu : combat du Bien et du Mal dont le Mal sort vainqueur ; la haine tue l’amour.

  • La bêtise : celle des adultes / par leurs maladresses, leurs mensonges, leurs remèdes magiques, vont provoquer la catastrophe et ce, par manque de courage et d’intelligence… par lâcheté.


Pourtant l’amour est immortel.



5 – Séance n° 4 : Le nœud de l’action
Étude de la scène 5 Acte III : qui parle ? à qui ? où ? quand ? de quoi et comment ?
(lecture méthodique)


  • Dialogues : Roméo/Juliette et Juliette/la nourrice

(identification des marques du dialogue : nom du personnage, tiret / pronoms personnels : je, tu, vous / présent)

  • Lieu : dans la chambre de Juliette (nuit de noces)

  • A l’aube : étude des champs lexicaux (nuit, jour, rossignol, alouette, aube, matin, clair)

  • Ils parlent de leur amour, de la nature, du départ de Roméo qui signifie « vivre » et de son désir de rester qui signifie « mourir » / étude des champs lexicaux, des métaphores et des comparaisons.

  • Observation du ton de la scène : lyrique, pathétique.


Les élèves déduisent de ces observations que les personnages sont partagés entre l’espoir et le désespoir (le bonheur d’être ensemble et le malheur à l’idée de se séparer de façon imminente) ; ils ne se résignent pas à la séparation (amour total, passionnel). Les héros sont prisonniers d’un dilemme : partir ou rester ; vivre et mourir.
Cette scène 5 est la scène centrale, celle où l’action se noue, le tournant de la tragédie :

Que va-t-il advenir des deux amants ?
6 – Séance n° 5 : Le dénouement
Étude de la scène 3 Acte V : - Qui ? Où ? Quand ? Que font-ils ?

- Étude des didascalies.

L’observation des didascalies permet de dégager plusieurs « moments » dans cette longue scène, qui mettent en présence plusieurs personnages :
- Pâris, le page / dans le cimetière / la nuit : Pâris apporte des fleurs sur la tombe de Juliette.

- Roméo, Balthazar / dans le cimetière / la nuit : Roméo enfonce la porte du tombeau et boit le poison près de Juliette endormie

- Frère Laurence, Balthazar, Juliette / dans le cimetière puis dans le tombeau/ la nuit : Frère Laurence découvre le cadavre de Pâris puis celui de Roméo ; il ne peut décider Juliette à le suivre. Juliette se suicide.

- le guet, le page puis d’autres gardes et Balthazar, Frère Laurence / le cimetière puis le tombeau / la nuit : ils découvrent les corps

- Le Prince, sa suite puis les Capulets et leur suite puis les Montague et leur suite/ le tombeau / le jour se lève : la vérité et la leçon du Prince ; la réconciliation des deux familles.
La lettre à Roméo et les révélations de Frère Laurence constituent un élément essentiel de la communication : il a fallu la mort des deux jeunes gens pour qu’enfin les familles communiquent à nouveau. Tout ce qui n’a pu être « dit » a conduit à cette fin tragique.
Un retour sur la scène 2 de l’Acte V permet de mettre en évidence un autre problème de communication : la lettre de Frère Laurence (pour avertir Roméo du plan de Juliette et Frère Laurence) n’est jamais parvenue à Roméo et a été l’élément déclencheur du drame !
Une synthèse sur les problèmes de la communication et leurs conséquences clôt l’étude de la pièce : un drame où se déchaînent les passions et où les problèmes de communication entre les personnages conduisent les héros à une fin tragique.
En anglais
L’étude consiste en l’étude d’un texte (adapté de « Today in English ») puis du synopsis de la pièce (« Éclat Théâtre » adaptation octobre 2001) : après lecture des textes, les élèves répondent aux questions.


  1. Séance 1 : The story, “Romeo and Juliet” by William Shakespeare

*Lecture du document 1 : texte adapté d’un article de « Today in English » : « Romeo and Juliet by William Shakespeare »

*Document 2 : questions


  1. Séance 2 : Synopsis

*Le synopsis est fourni par la troupe de l’« Éclat Théâtre » (document 3)

*Tableau à compléter (document 4)


  1. Séance 3 : Past Simple and Past Continuous

*Exercices de grammaire (document 5)

L’organisation de l’interdisciplinarité


Les séances sont menées parallèlement ou successivement en français et en anglais :

  • Les séances 1 ont lieu en parallèle.

  • La séance 2 d’anglais est menée en même temps que les séances 2 et 3 de français.

  • Les dernières séances sont menées indépendamment de l’autre matière.


Conclusion
La séquence peut être adaptée à un niveau BEP et peut aussi être transformée pour une étude comparative avec l’un des films réalisés sur « Roméo et Juliette ».
Annick CANYet Nathalie FELLOUS

Professeurs

LP Jean Mermoz

95560 - MONTSOULT

Académie de Versailles

Document 1 :

“Romeo and Juliet” by William Shakespeare – Adapted from “Today in English”



“ Written more than 400 years ago, in 1595, Shakespeare’tale of Verona’s “star-cross’d” lovers has become to the archetypal love story of Western civization. Reworked in opera, ballet, books and films, the events are familiar to the point of cliché.

For a love story, however, it has more than its fair share of blood and violence. In the space of four hot summer days there are riots, a double suicide and three murders.
A violent story of consuming passion and hatred
This violence is in full swing by the time Romeo and Juliet starts. The play opens with news of a riot – the new outbreak of a much older quarrel between two powerful families, the Capulets and Montagues.

Romeo, montague’s son, meanwhile, gatecrashes a party by Lord Capulet. There he meets Juliet –the 13-year-old daughter of his father’s enemy– and the two fall in love.

But while the lovers exchange vows of love, and are married in secret, the Capulet Tybalt seeks vengeance for Romeo’s intrusion. In the argument that ensues, Tybalt kills Romeo’s friend, and Romeo kills Tybalt. For this Romeo is banished, while Juliet is forced to agree to marry another just days later.

Distraught, she turns to the Friar, who concocts a plan to reunite the lovers. But fate and unhappy coincidences conspire to ensure this couple don’t live happily ever after.

Actually, the story is not an original one. Shakespeare’s main source was a poem by Englishman Arthur Brooke, The Tragical History of Romeus and Juliet (1562). But whereas in Brook’s poem the action lasts months, Shakespeare squeezes the events into a few days. Everything happens at speed –“too like the lithning” as Juliet says.

Shakespeare also inverts the poem. For Brooke, death is the just punishment for a love that is immoderate and disobedient. In contrast, Shakespeare’s heroes invite our sympathy trough the poetic beauty of their love scenes.

[…] what distinguishes Romeo and Juliet is that this is a tale of young, innocent love. Parental influence, blind passion, violence and the revenge code – in a way the tragedy is a blue print of the problems faced by today’s youth.

Shakespeare is a man of our times, after all.
Document 2 :



ROMEO AND JULIET

By William Shakespeare

  1. The story


    1. Lisez le texte et encadrez la bonne réponse :

The text is :

 an article about the success of Romeo and Juliet

 an article about the story and the originality of Romeo and Juliet

 an article about Romeo and Juliet


    1. Lisez les paragraphes 2, 3 et 4 et remplissez la grille suivante:

Date of writing




Main theme




Place of action




Main characters




Time of action





Lisez les paragraphes 2 et 3.


    1. The action : répondez aux questions suivantes


1) Why is the action violent? ……………………………………………….
2) How does the story start?………………………………………………….
Lisez les paragraphes 3, 4, 5 et 6.


    1. The love story : Répondez aux questions suivantes:


1) Where do Romeo and Juliet fall in love ?………………………………….
2) Was their wedding a beautiful ceremony?…………………………………
3) Why is their love story impossible? Find five reasons:

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………
4) In spite of the friend’s help, why can’t they live happily ever after?

………………………………………………………………………...

5) Do you know the end of the play? …………………………………



  1. The originality of the play


Lisez les paragraphes 7 et 8.


    1. Trouvez les différences entre la source de l’histoire et la pièce de Shakespeare.







The tragical history of

Romeus and Juliet

Romeo and Juliet

Author








Type of texts








Time of action








The death of the heroes











    1. The play today :


Lisez le dernier paragraphe et répondez à la question suivante :

Why does Romeo and Juliet still represent today’s youth?
…………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………..




Document 3 :


SYNOPSIS : ENGLISH
Act I

scene 1: Monday morning : In the chapel, Romeo helps Friar Laurence to varnish a cross. They discuss the latest quarrel between his father's servants and those of the house of Capulet. Romeo tells the Friar about his love for Rosaline, but the Friar advises him to forget her .

A note falls at their feet : it is an invitation to a masked bail that evening at the Capulets. The Friar suggests to Romeo that he go disguised. He will see Rosaline and be able to compare her to others and perhaps fall out of love.
scene two: At the Capulets. Juliet works at her embroidery : her nurse tells her that her father wishes her to marry Paris, a handsome young man who will be at the ball this evening. Juliet cannot believe it; she is not yet 14.
scene three: Monday evening. The ball. Capulet greets his guests. Romeo and Mercutio arrive, disguised. Juliet arrives, sees Romeo, they fall in love. They part and each discovers that the other is an enemy.

Act II

scene one: In the Capulets' orchard, Romeo sees Juliet at her window. Talking to herself, she confesses her love and her worries. Romeo steps into the light and confesses his love. The nurse arrives and Romeo is forced to go.

scene two: Tuesday morning. It is dawn, and the Friar is picking herbs. Romeo appears, radiant, and tells the Friar what has happened in the night. He asks the Friar to marry them this very day. The friar hopes that their love will help to heal the family feud.
scene three: The nurse visits Romeo. She wants to know if he really loves Juliet. Romeo tells her to send Juliet to the Friar's cell so that they can be married.
scene four: Juliet waits for the nurse to return. But when she arrives she complains that she is tired instead of giving Juliet the news she is desperately waiting for. The nurse at last tells her that they will be married by the Friar today.
scene five : the Friar marries Romeo and Juliet.

Act III

scene one: Tuesday evening. Juliet waits for Romeo in her bedroom. The nurse enters and tells her that her cousin Tybalt has been killed by Romeo in a fight. Romeo's punishment is exile; he must leave Verona. Juliet is suicidal, torn by the loss of her cousin and her husband. The nurse calms her and promises to bring Romeo to her the same night.
scene two: In the Friar's cell. Romeo, alone, tells how he came to kilt Tybalt. The Friar enters and tells him that he is exiled and must leave Verona. Romeo claims he cannot live without Juliet. The nurse arrives and tells them of Juliet's pain. Romeo takes his dagger and tries to kill himself. The Friar restrains him, and convinces him to flee to Mantua awaiting a possible pardon.

Romeo decides to visit Juliet one last time.
scene three: Wednesday morning. The two lovers, at day break, part. Romeo promises to send news from Mantua via his manservant.
scene four: Juliet's father announces that she will marry Paris tomorrow. Juliet refuses, her father is furious and threatens to disown her. Capulet leaves and the nurse tries to console Juliet by persuading her that she should marry Paris after all. Juliet sends her from the room.

Act IV

scene one: Juliet asks the friar to help her. She would die rather than marry Paris. The friar has a better idea : he gives her a drug to take that will send her into a deep sleep. The Capulets, thinking she is dead, will take her body to the family tomb. Romeo, forewarned of the plan, will then come and rescue her and take her to Mantua.
scene two: Juliet pretends to have been to confession and tells her father that she will obey him.
scene three: Wednesday evening. In her bedroom, Juliet takes the drug and goes to sleep.
scene four: Thursday morning. The nurse comes to wake Juliet and finds her « dead ».
scene fiv : Juliet's father mourns her loss.
scene six: In Mantua, Romeo learns of Juliet's death.


Act V

scene one: Romeo meets an apothecary and persuades him to sell him a lethal drug.
scene two:-Friday afternoon. Friar Laurence discovers that the messenger he sent to warn Romeo of the plan never arrived in Mantua. Juliet will soon wake but will not find, as she expects, Romeo at her side in the tomb.
scene three: In the Capulets' tomb. Romeo weeps over the body of Juliet, then takes the apothecary's poison. Juliet awakes to find Romeo dying. She hears a noise outside, takes Romeo's dagger and kills herself. The Friar arrives. He blesses the lovers and curses the two families, cause of their death.

Document 4 : ROMEO AND JULIET – Étude du synopsis


ACTS

DAYS

PLACE

Characters on stage

Characters and actions mentionned

Important action(s)

ACT I
















Scene 1

Monday morning













Scene 2
















Scene 3

Monday evening













ACT II
















Scene 1
















Scene 2

Tuesday morning













Scene 3
















Scene 4
















Scene 5
















ACT III
















Scene 1

Tuesday evening













Scene 2
















Scene 3

Wednesday morning













Scene 4
















ACT IV
















Scene 1
















Scene 2
















Scene 3

Wednesday evening













Scene 4

Thursday morning













Scene 5
















Scene 6
















ACT V
















Scene 1
















Scene 2

Friday afternoon













Scene 3



















Document 5 :
ACTIVITIES


Past simple and Past continuous


Look at this sentence:
While Romeo was looking for Rosaline, he saw Juliet.

The first action continued for a long time:

“Romeo was looking …” (Past continuous)
The second action happened suddenly, during the time:

“he saw…” (Past simple)

Now put the verbs in these sentences in the Past continuous (was, were –ing) or Past simple form. Remember that some verbs have an irregular past form (e.g. ‘see” – ‘saw’)


  1. While Benvolio (try) to stop the fight,Tybalt (arrive).

  2. The Prince (see) that everybody (fight).

  3. Benvolio (walk) near the forest when he (meet) Romeo.

  4. The Nurse (help) Juliet when her mother (come) into the room.

  5. While Romeo and Juliet (kiss), the Nurse (see) them.

  6. Tybalt (recognise) Romeo’s voice while he (talk).

  7. While Romeo (stand) in the garden, Juliet (begin) to speak.

  8. While Juliet (say) goodbye to Romeo, the Nurse (call).


Here are some examples from a modern love story:


  1. Juliet (use) her computer when Romeo (phone) her.

  2. While her parents (watch) TV, Juliet (leave the house.

  3. Romeo (not want) to meet Juliet because his favourite team (play) football.

  4. Juliet (not answer) the phone because she (watch) a video.

  5. While Tybalt and Benvolio (fight), the police (arrive).





similaire:

Correction iconProposition de correction

Correction iconPOésie – texte d’Étude correction

Correction iconElements de correction proposes par la commission d’entente

Correction iconCorrection eduscol, par bribes sujet 8 des annales zéro, et g. Zaneboni

Correction iconCorrection de la dissertation sur la poésie
«Chaque» et «tout» désignent une quantité = 1 de manière distributive  singulier !!!!!

Correction iconEléments de correction pour le bb n°2
«je» dans tous les textes. Et la présence d’un interlocuteur (on retrouve la 2ème pers du sg ou du pluriel)

Correction iconL'alphabet : minuscules et majuscules Codage de correction : maj...

Correction iconCorrection du brevet blanc de français
Phaéton était le fils du Soleil et d’une nymphe de l’Océan. Un de ses compagnons le met au défi de

Correction iconEn cours de travail seront respectées dans la mesure où elles ne...

Correction iconVert : tout juste Bleu : juste après correction





Tous droits réservés. Copyright © 2016
contacts
l.20-bal.com